vrijdag 17 februari 2012

Waarom ik weg ga

Berlinde de Bruyckere
Ik ga weg.
Na een turbulent jaar mídden in de wereld staan, vol in contact met de ander, een KIS opleiding, avonturen bij banken en andere organisaties,  is het tijd om me even terug te trekken in mezelf. Om een andere verdiepende laag in mezelf te onderzoeken. En zo, hopelijk mijn eigen gedachten en beelden te kunnen onderzoeken en te (her)ordenen. Om 'simpelweg' terug te keren in stilte in mezelf om te kunnen tekenen en betekenen...


Kan ik dan niet tekenen hier in Arnhem in mijn heerlijke atelier?
Zeker! En dat doe ik ook, maar er is altijd wel een muziekles,boodschappen, studiedagen op scholen waardoor je niet altijd even makkelijk in die flow komt, óf, als je er in zit, je om 3 uur op een schoolplein mot staan.


Soms is lege, niet ingevulde tijd nodig. Ik denk zelfs dat het voor een kunstenaar, wil die geloofwaardig blijven voor zichzelf, en dus voor de ander, zelfs essentieel is dat hij af en toe uit zijn comfortzone stapt en in een andere plek naar zichzelf kijkt vanuit leegte én ruimte om daar wat mee te doen ter plekke!
En daarom ga ik, voor de 2e keer naar een internationaal gastatelier in Zuid Frankrijk (en nee, daar is het nu níet warm, integendeel, de skibroek is al ingepakt).


Eerst nog even 3 dagen onderdompelen in de kunst in Parijs en dan door met de tgv naar Montauban. Dus morgen om deze tijd zit ik hopelijk achter mijn 1e glaasje wijn in een café in Parijs




Maar hoe ver je ook weg gaat van alles weg wat je kent, jezelf neem je altijd mee.
En dus gaat mijn hoofd mee, vol met de prachtige indrukken van de afgelopen weken, maanden.


Als werktitel gebruik ik nu steeds Fallow land - Root causes waar ik zoveel in leg als braak liggende grond en oorzaak van binnenuit de wortel.


'Deel van het geheel', 40 x 50 cm, grafiet, 2012

Die werktitel dekt de lading van waar ik verder aan ga werken. Ik popel om van de serie beelden waar ik nu aan werk een wat congruenter geheel te maken.




Daarnaast ga ik verder aan de slag met de indrukken die ik tot nu toe heb opgedaan  binnen de bijeenkomsten van Phoenix, Nederland 2020 als integere maatschappij. Vanmiddag zat ik daar weer, samen met zo'n 30 anderen in de prachtige Thomaskerk op de Zuid As in Amsterdam.
We kwamen voor de 2e keer samen om al pratend vorm te geven, te zoeken en te onderzoeken en aan te scherpen hoe  richting te geven aan een integere maatschappij in 2020.


Hoe? Nog geen idee daar ga ik op kauwen in Caylus, maar we begonnen vandaag met dit filmpje:


Een hoopgevend filmpje vind ik dat  en een prachtige metafoor voor waar we zowel vanmiddag samen aan begonnen, alsook voor dat wat me wellicht allemaal te wachten staat in Frankrijk.


Je rent de berg op, alleen, maar je weet je altijd geborgen in iets groters dat je deelt met elkaar!




tot over een tijdje, ik ga weer proberen dagelijks te bloggen zodra ik daar in mijn atelier zit!




En nu, nu ga ik écht inpakken...
A bientot

Geen opmerkingen:

Een reactie posten