dinsdag 30 maart 2010

Voorbereiding in between our lines voor bijeenkomst Vertrouwen Verbeeld

Ophangen van In between our Lines om het te fotograferen.

De laatste voorbereidingen voor het werk 'In between our lines" dat ik vandaag ga presenteren bij Theodoor Gilissen.

Afgelopen weken elke dag een FD totaal ingevuld met lijnen over alle teksten en bijschriften. Opzet is om vandaag álle aanwezige gasten( die uitgenodigd zijn vanwege hun betrokkenheid aan het project Vertrouwen Verbeeld) bij Theodoor Gilissen  een deel van de krant mee te geven. Gratis. tenslotte heb ik ook heel veel input gekregen van hen tijdens de vele interviews.

De hele krant is veranderd in een zwart rose ( want FD) streepjescode. Alle betrokkenen zijn onderdeel van het verhaal, van deze huidige financiële situatie. Maar óók van de oplossing en de mogelijkheden om nieuwe wegen in te slaan.

Dat bewust zijn, dat inzicht hoop ik te bereiken met dit werk. We zijn gezamenlijk het verhaal en voor werkelijk inzicht is het noodzakelijk dat men ook tussen de regels door kan lezen. Dat men besef heeft dat er altidj meerdere antwoorden zijn, dat iedereen er vanuit zijn persoonlijke achtergrond in staat, en dus met dito blik. Juist in die enorme diversiteit liggen nieuwe kansen, als die gezamenlijk worden aangepakt met ruimte voor elkaar!

Vanmiddag krijgt dus elke gast een deel ( de krant is versneden in 54 unieke stukken) mee naar huis. Echter niet vrijblijvend. Ik vraag het vertrouwen van elke gast dat ze het werk gaan inlijsten op een bepaalde manier en vraag hen vervolgens het ingelijste werk mét lijst te fotograferen en aan mij terug te sturen.
Als iedereen het doet, heb ik de krant weer compleet. 

Met de ingestuurde foto's maak ik het eindwerk; een nieuwe FD met 54 nieuwe kaders. 54 verschillende denkframes die samen verhalen over dit project en over vertrouwen in het grotere verband.
Het werk is niet mislukt als ik niet aan 54 ingezonden foto's kom. Ook indien mensen niet insturen, verstek laten gaan, voor welke reden ook, zijn de witte, lege plekken voor mij waardevol, ze geven vorm aan het bewijs dat je een beeld op een wereld nooit sluitend kan krijgen. Sluitend is misschien niet het goede woord, maar ik bedoel dat het goed is je bewust te zijn  van de "niet ingevulde, niet betrokken plekken, gaten, visies, mensen, waarden etc, in een organisatie, samenleving etc.
Je daarvan bewust zijn is, mijns inziens al een heel goede stap in de richting van herstel van vertrouwen.
En een goede houding tegenover de mentaliteit "we pakken het effe an en beuken weer door, alsof er niets gebeurd is"!

Nu op naar de keizersgracht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten