maandag 8 februari 2010

Dag 5


Heb het idee dat ik vandaag écht ergens doorheen ben getekend. Weet wel dat het altijd even duurt voordat je iets vast hebt. En toch denk je bij tekening 1 dat ie er best mee door kan...

Belangrijk inzicht wat ik vandaag kreeg terwijl ik met een tekst tekening bezig was ( ze zijn enorm tijdrovend, werk gemiddeld zo'n 9 uur aan 1 zo'n tekening), was dat ik er niet naast ook de orchideeën zélf moet tekenen. Dat zou illustreren zijn!

Het gaat me niet om de schoonheid van die ene specifieke bloem, of bloemen in het algemeen. Het zou een soort esthetische val zijn, zowel voor mezelf als ook voor de beschouwer.

Met het alleen tekenen van de teksten breng ik tijd door met de achterkant van de zaak (is dit te vaag?). 
De tekening is in zoveel verschillende lagen te "lezen". Men kan letterlijk en figuurlijk tussen de regels doorlezen.
Die hele financiële crisis is zó'n abstracte wereld op zichzelf aan het worden. Beeld, in dit geval de bloemen, zou het onnodig richten op een buitenkant. Terwijl ik de blik juist, via de metafoor van een kweker en zijn handelingen die noodzakelijk zijn voor goede groei, naar binnen wil richten. Wát heeft een kweker nog om een goede kweker te zijn. De bloem (lees geld) is het uiteindelijke product. Maar de houding en de weg  ernaartoe is uiteindelijk bepalend of het eindresultaat ook daadwerkelijk stáát!  



Wat dan weer balen is, is dat ik minstens 40 potloden 9B mee heb en dat ik nu bijna uitsluitend met houstkool en crayon noir werk..... en die heb ik amper bij me.
Vast geen Van Ginkel in Caylus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten