zondag 28 februari 2010

Dag 25, Open Studio


Zo begon het vanochtend; het sorteren van mijn werk tot nu toe. De studio had ik gisteren opgeruimd (zelfs de muurpanelen opnieuw geschilderd...) en elk spoortje houtskool was weg gesopt.

Het goede van een duidelijke afronding in de vorm van een open studio is dat het je helpt overzicht te krijgen wát je allemaal hebt gedaan, wat werkt, en wat door de mand valt.
Moet stiekem bekennen dat ik ineens best wel trots was op het resultaat. Ik heb écht gewerkt bleek. Dat heb je niet zo door als je, ingepakt in 4 lagen, stofjas eroverheen en een muts op, steeds de laatste tekening als referentiepunt hebt.

Hele dag verder gewerkt aan de werken op de juiste plek hangen. En dan het liefst zo recht mogelijk. Altijd lastig voor een ongeduldig iemand als ik.
Enfin, om 18:00 stond de wijn klaar, biensur, behalve ikzelf, want huh, Fransen nemen het toch niet zo nauw met de tijd...


Mis dus. Klokslag 6 dienden de eerste gasten en kunstliefhebbers zich aan.


Al met al waren er zo'n 25 gasten gedurende de hele avond. Voor een dorp als Caylus is dat een heel goede opkomst, met name omdat in de maand feb men ivm weer vaak thuis blijft én het was vakantie, dus veel mensen waren weg! 


John gaf een speech, Greta vertaalde dat simultaan in Frans en ook ikzelf lichte mijn werk toe.
Allereerst kon men weinig met de teksttekeningen, want voornamelijk in het Nederlands, maar na mijn toelichting ( en de tweetalige hand-outs die gretig werden gelezen), brachten juist die werken een leuke discussie op gang.
Gepassioneerd een discussie voeren, dát kunnen Fransen in ieder geval goed. Mijn werk werd getoond in mijn atelier op de 1e verdieping en in de galerie beneden. Een geweldige ruimte met een heel mooie open haard.
Hoe vaak hangt je werk naast een knappend haardvuur?


Het kan beleefdheid zijn, maar  de reacties waren erg goed. Iedereen nam de moeite me te bedanken in het engels, en vertelde wat men aantrekkelijk vond in de tekeningen. Met name de landschapswerken vielen in goede aarde.


Een heerlijke avond zoemt nu na in mijn hoofd ( kan ook aan de wijn liggen....)
Zelfs de tijdelijke burgemeester was er, al kon ik dat na aanleiding van zijn outfit amper geloven. De gedeputeerde meneer verscheen in origineel jaren '80 trainingspak....
De meneer in het blauw is de tijdelijke burgemeester. Terwijl ik mijn werk toelicht neemt de reporter van een lokaal radiostation mijn toelichting op.


wederom word de vertaling door Greta in het Frans ook opgenomen



De lege studio met het werk





En natuurlijk drinkt men niks anders...



Na afloop een tevreden John en Greta voor de open haard




1 opmerking: