donderdag 28 januari 2010

1e serie Taxonomie zeefdrukken gedrukt bij Plaatsmaken



Taxonomie is de wetenschap van het indelen. Taxonomie (taxon = groep) verwijst naar zowel de classificatie van dingen als naar de methode die aan de basis van deze classificatie ligt. Vrijwel alles kan taxonomisch worden ingedeeld: levende wezensplantengemeenschappen, dingen, plaatsen, gebeurtenissen, enzovoort.
Dit zegt wiki.


Het is ook de titel van mijn nieuwe serie zeefdrukken die ik afgelopen week heb staan drukken bij Plaatsmaken.
Eerst een proefserie, in een heel kleine oplage van 10 stuks. Zeefdrukken is tamelijk nieuw voor me. Het leuke is dat ik al doende, door de heel andere techniek die het drukken met zich mee brengt, nieuwe invalshoeken ontdek in hoe mijn beeld zich op zo'n vol vlak ontwikkeld. Mars Wellink, de onvolprezen begeleider denkt gelukkig hardop mee om te zorgen dat ik bereik wat ik wil; een tekenachtige druk.


De teksten die ik nu opnieuw teken komen uit handboeken voor kwekers. Ik lees ze als prachtige metaforen voor wat ik dagelijks in het FD lees. Ik ben van plan een hele serie "moral" prints te maken. Tekenachtig en heel handmatig. Met de beweging, het hardop steeds de letters een voor een tekenen, wil ik een vertraging teweegbrengen.
Het moet niet een opgelegde tekst worden, maar een doorwrochte tekst, langzaam, letter voorletter schetsend, aarzelend tekenen. Wel gedrukt dus, maar steeds anders, doordat ik er daarna weer doorheen teken. Uiteindelijk toch weer unica dus


Een deel gaat dan ook mee naar Caylus.
Vanochtend zijn mijn kratten opgehaald door Copex, zodat die aankomende woensdag al klaar staan in mijn nieuwe franse atelier.


Net op tijd bleek, want bij terugkomst op mijn atelier vanmiddag,  dobberden de rollen tape en potloden door mijn atelier. De waterleiding was gesprongen en het water spóót werkelijk uit de leiding. Een deel van de tekeningen voor Vertrouwen Verbeeld ( ze staan op de site van VB) zijn als verloren te beschouwen, evenals nummer 6 van zeefdruk die nét af was! Behoorlijk waardeloos.


Nog even op de valreep aan de gang met de verzekering.
Enfin, het hád ook gekund dat de kratten dobberden.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten